برو به پیشخوان > نمایش > فهرست ها و یک فهرست برای وبلاگ ایجاد نمایید

معرفی محصولات جدید ایران‌خودرو و سایپا، رهام کراس و ایکو K132

معرفی محصولات جدید ایران‌خودرو و سایپا، رهام کراس و ایکو K132

دیروز ایران‌خودرو و سایپا در حضور هیئت دولت از دو محصول جدید رونمایی کردند. در این مراسم، رهام کراس توسط سایپا و سدان جدیدی که فعلاً با کد K132 شناخته می‌شود توسط ایران‌خودرو معرفی شده‌اند.

ساختهٔ جدید سایپا همان‌طور که از نامش مشخص است نسخهٔ کراس سدان کامپکت رهام است که حدود یک سال پیش رونمایی شد.

سدان رهام بر روی پلت‌فرم به‌اصطلاح ملی SP100 سایپا ساخته شده و حالا رهام کراس دومین محصولی محسوب می‌شود که بر پایهٔ این پلت‌فرم شکل گرفته است.

طراحی بخش جلویی رهام کراس تقریباً به‌طور کامل با سدان رهام یکسان است و صرفاً تغییراتی جزئی در سپر آن مثل روکش پلاستیکی و محافظ نقره‌ای‌رنگ زیرین به چشم می‌خورد.

بزرگ‌ترین تفاوت رهام کراس با نسخهٔ سدان اما در قسمت عقب آن است که مثل همهٔ خودروهای کراس فرمی هاچ‌بک دارد و چراغ‌های کاملاً متفاوتی برای آن طراحی شده است.

همچنین به سبک خودروهای کراس جهانی، در رهام کراس هم از روکش‌های پلاستیکی بدنه و ریل‌های روی سقف استفاده شده تا نمایی کراس‌اوور مانند ایجاد گردد.

روی گلگیر جلوی خودرو نیز نوشتهٔ کراس کانتری به چشم می‌خورد که نام محصولات کراس ولوو است!

درمجموع به طراحی بیرونی رهام کراس آن‌هم برای شرکتی مثل سایپا که خودروی کراس قبلی آن شاهکاری به اسم کوییک بوده است می‌توان نمرهٔ قبولی داد. این خودرو در داخل اما به‌طور کامل با برادر سدان خود یکسان است و از تجهیزاتی مثل نمایشگر لمسی، سانروف، تهویهٔ دیجیتال، کروز کنترل، دوربین دید عقب و… برخوردار است.

همچنین گفته شده این کراس‌اوور ایرانی به سیستم کنترل حرکت در سراشیبی‌ها و سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی‌ها هم مجهز خواهد بود.

به گفتهٔ سایپا، برنامه‌ریزی برای تولید انبوه رهام سدان آغاز شده و قرار است این خودرو طی ماه‌های آینده (احتمالاً اوایل سال 1399) به بازار عرضه شود و سپس نسخهٔ کراس نیز از اواخر سال آینده در چند تیپ مختلف راهی بازار خواهد شد.

اما در حالی سایپا از تولید و عرضهٔ قریب‌الوقوع رهام خبر داده که هنوز مشخص نیست زیر کاپوت این خودرو چه پیشرانه‌ای قرار خواهد گرفت.

سال گذشته هنگام رونمایی از رهام سدان گفته شد این ماشین با پیشرانهٔ 1.65 لیتری برلیانس با 114 اسب بخار قدرت به بازار عرصه خواهد شد؛ اما بعد از تشدید تحریم‌ها و قطع همکاری سایپا و برلیانس امکان انجام این کار غیرممکن شد و سایپا برای نیرو بخشیدن به سدان جدید خود به دنبال پیشرانه‌های دیگری رفت.

تا به امروز خبر قطعی دراین‌باره منتشر نشده و صرفاً گزارش‌هایی به احتمال استفاده از موتور EF7 ایران‌خودرو و حتی همان موتور 1.5 لیتری قدیمی تیبا اشاره داشته‌اند.

سایپا در مراسم رونمایی از رهام کراس نیز گفته است که نسخهٔ سدان این خودرو با موتور توربوشارژ ارائه خواهد شد.

سدان K132 ایران‌خودرو نیز دومین خودرویی است که در این مراسم رونمایی شده است. این خودرو اما در اصل نسخهٔ ایرانی‌شدهٔ سدان پژو 301 است.

در توافق‌هایی که در دوران برجام بین ایران‌خودرو و پژو صورت گرفت، سازندهٔ فرانسوی حق استفاده از پلت‌فرم PF1 خود که در سدان ارزان‌قیمت 301 به کار رفته است را به ایران‌خودرو داد.

سپس بعد از بازگشت تحریم‌ها و قطع همکاری میان دو شرکت، تولید 301 در ایران منتفی شد و به همین دلیل ایران‌خودرو تصمیم گرفت نسخهٔ ملی یا داخلی سدان اقتصادی پژو را تولید کند و نتیجهٔ این تصمیم همین سدان K132 است.

K132 کاملاً بر اساس 301 شکل گرفته تا جایی که پروفیل جانبی آن به‌طور کامل با سدان پژو یکسان است و صرفاً طراحی جلو و عقب آن تغییر کرده است.

در بخش جلویی K132 شاهد طراحی ناهماهنگ و نه‌چندان زیبایی هستیم اما در عقب خودرو، طراحان ایران‌خودرو با استفاده از چراغ‌های LED سراسری، هم تمایز قابل‌قبولی با 301 به وجود آورده‌اند و هم نمای نسبتاً مدرنی را ایجاد کرده‌اند.

داخل خودرو اما شباهت بسیار زیادی به 301 دارد و اکثر قطعات داخلی مثل دریچه‌های تهویه و کنسول مرکزی، سدان اقتصادی پژو را یادآوری می‌کنند.

مثل رهام، فعلاً پیشرانهٔ سدان K132 هم مشخص نیست اما با توجه به اینکه این خودرو بر اساس پژو 301 ساخته شده است، احتمالاً با پیشرانهٔ EC5 پژو یا TU5 ارائه خواهد شد.

از سوی دیگر اما احتمال استفاده از موتور EF7 نیز در این خودرو وجود دارد. طبق برنامه‌های ایران‌خودرو، نسخهٔ نهایی K132 در تابستان سال آینده رسماً روی خط تولید خواهد رفت.

همراه با این دو خودروی جدید اما ایران‌خودرو دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک را هم به‌عنوان یکی دیگر از محصولات جدید خود به نمایش درآورده است.

در این خودرو انتقال 150 اسب بخار قدرت پیشرانهٔ EF7 توربوشارژ توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک جدید صورت می‌گیرد.

حدود دو هفته پیش ایران‌خودرو اقدام به پیش‌فروش دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک با پیش‌پرداخت 80 میلیون تومان و موعد تحویل مهر و آبان 1400 (!) نمود.

در مراسم رونمایی از این خودروها، وزیر صنعت، معدن، تجارت در گفتگو با خبرنگاران اذعان داشت این چهار خودروی جدید (رهام سدان، رهام کراس، دنا پلاس توربو اتوماتیک و K132) سال آینده راهی جاده‌های کشور خواهند شد.

به گفتهٔ وی، هم‌اکنون تولید دنا آغاز شده و فرایند تولید سه خودروی دیگر مثل قالب‌سازی و آماده‌سازی خطوط مونتاژ هم انجام گرفته است.

به گفتهٔ وزیر صمت، حدود 90 درصد از قطعات این خودروها به‌صورت داخلی ساخته می‌شود و با توجه به آماده بودن فرایند تولید آن‌ها، ایران‌خودرو و سایپا می‌توانند اقدام به پیش‌فروش این سه خودروی جدید کنند.

به گفتهٔ وی، در ابتدا فقط دنا پلاس توربو با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شود و سه خودروی دیگر با گیربکس دستی ارائه می‌شود اما بعداً نسخهٔ اتوماتیک آن‌ها هم آماده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *