یکی از نمادینترین خودروهای تاریخ بریتانیا که ابعاد کوچک و هندلینگ فرز و چابکی دارد با قوای محرکه الکتریکی عرضه شده و دارای شتاب گیری آنی، هزینههای نگهداری و مالکیت کم و عملکردی بیصداست.
خب آیا اینگونه است؟ ما اولین بار که پشت فرمان مینی الکتریک در میامی نشستیم تحت تأثیر آن قرار گرفتیم اما این خودرو در خانه خود یعنی بریتانیا چه عملکردی دارد؟
پاسخ ساده به این سوال خیلی خوب است.
همانگونه که انتظار دارید فاکتور هیجان در این خودرو دیده میشود و ما لحظات مفرح زیادی در پشت فرمان مینی داشتیم.
پیشرانه الکتریکی این خودرو قدرت 181 اسب بخاری داشته و باعث ایجاد شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 7.3 ثانیهای است که در نگاه اول میزان هیجان این خودرو را نشان نمیدهد.
البته مینی همچون همیشه جذاب باقی مانده است.
مجموعه باتری 32.5 کیلووات ساعتی این خودرو زیر صندلیهای عقب جا خوش کرده و باعث شده مرکز ثقل مینی الکتریک به زمین نزدیک شود بنابراین شتاب گیری خودرو در پیچها بهخوبی صورت میگیرد.
حتی اگر در بزرگراه نیز بخواهید پدال گاز را تا ته فشار دهید میزان قدرت کافی برای ایجاد لبخند روی لبهای شما وجود خواهد داشت.
تمامی این موارد در حالی انجام میشود که قوای محرکه کار خود را در سکوت انجام میدهد.
شتاب گیری خودروی الکتریکی اعتیادآور است و این ویژگی در خودرویی که برای ایجاد هیجان طراحی شده جذابیت دوچندانی دارد.
احتمالاً اکثر خریداران مینی الکتریک این خودرو را در حالت استاندارد استفاده خواهند کرد هرچند حالتهای اسپورت و سبز نیز وجود دارند که باعث میشوند پاسخ خودرو کمی تیزتر یا نرمتر شود.
یک حالت سبز پلاس نیز وجود دارد که اکثر ویژگیهای خودرو همچون سیستم تهویه مطبوع را نرمتر کرده و چند کیلومتری بر برد خودرو میافزاید.
و بیایید به مهمترین ویژگی یک خودروی الکتریکی یعنی شعاع حرکتی آن بپردازیم.
در دنیایی که برد حدود 320 کیلومتری حداقل لازم یک خودرو به نظر میرسد مینی حداکثر برد 232 کیلومتری را ارائه میکند…
البته نباید تصور کرد که مینی قبلاً درباره این موضوع فکر نکرده است.
در سال 2011 بود که مینی چند نمونهی الکتریکی شده از محصولات خود را در بریتانیا آزمایش کرد و اکثر کاربران با خودرو حداکثر مسافت 50 کیلومتری را طی یک روز طی کردند؛ بنابراین با یکبار شارژ کامل که با استفاده از شارژر خانگی 11 کیلوواتی حدود دو و نیم ساعت طول میکشد شما در طول هفته تنها چند بار نیاز به شارژ باتری خواهید داشت.
بله قطعاً برد کم مینی میتواند باعث کاهش جذابیتهای آن شود اما برای اکثر افراد و در اکثر زمانها کافی خواهد بود.
حالا به سواری خودرو برگردیم که دیگر ویژگی احساسبرانگیز این خودرو است.
اگرچه باتریها وزن بیشتری را به مینی الکتریک تحمیل کردهاند اما سواری خودرو خیلی خوب است.
خودرو در عبور از دست اندازها تلوتلو نمیخورد و راحتتر از آن چیزی است که فکر میکنیم.
برای اینکه باتریها حین حرکت خودرو تغذیه شوند باید حداکثر استفاده از ترمزها را بکنید هرچند دو نوع تنظیم برای آنها در نظر گرفته شده است.
ما حالت قویتر را ترجیح میدهیم هرچند نیروی آن بیشتر از اکثر خودروهای الکتریکی دیگر است.
یاد گرفتن چگونگی استفاده مؤثر از ترمزها میتواند بر هیجان راندن خودرو بیفزاید.
البته میتوانید از تنظیمات نرمال هم استفاده کنید که بیشتر شبیه نمونههای بنزینی مینی است.
باقی خودرو کاملاً یک مینی را نشان میدهد و البته برخی ویژگیهای ظاهری و داخلی خاص به آن اضافه شده تا ذات پاک خودرو را نشان دهند. یک صفحهنمایش جدید نیز پیش روی راننده قرار گرفته که طبق سنت مینی هیجانانگیز است.
محفظه بار خودرو بزرگ نیست و همین موضوع درباره فضای عقب کابین هم صدق میکند؛ اما کیفیت ساخت کابین خاص بوده و خب هرچه باشد مینی عضوی از گروه ب ام و است.
لیست تجهیزات خودرو نیز بسیار خوب است.
مینی تلاش کرده طیف مدلهای ارائه شده را ساده کند و به همین خاطر سه تریم 1، 2 و 3 را عرضه کرده و آپشن ها نیز فقط به موارد ظاهری محدود شدهاند.
تمامی مدلها بهصورت استاندارد از ناوبری ماهوارهای سود میبرند و به این مورد باید اپل کارپلی، اندروید اتو، سیستم تهویه مطبوع و کروز کنترل را اضافه کرد.
مدلهای 2 حدود 2 هزار پوند گرانتر بوده و دوربین پارک و صندلیهای چرمی و گرم شونده سود میبرند.
مدلهای 3 نیز 30400 پوند قیمت داشته و به سیستم صوتی هارمن کاردون، سقف پانورامیک و صفحهنمایش بزرگتر و کابین تمام چرمی مجهز هستند.
قیمت مینی الکتریک از 24400 پوند آغاز میشوند و به همین خاطر ارزانتر از هوندا e است.
شاید مینی به اندازه هوندا جذاب و پیشرفته نباشد اما هرچه باشد یک مینی بریتانیایی و هیجانانگیز است.
مینی الکتریک خودروی جالبی است. برای بسیاری از افراد، ظاهر، حس و سواری آن که مشابه یک مینی نرمال است بخشی از جذابیتهایش خواهد بود.
به احتمال زیاد شعاع حرکتی کم خودرو برای بسیاری از مالکان مسئله خاصی نخواهد بود.
البته برخی افراد نیز در شگفت خواهند بود که چرا این خودرو فاقد شخصیت خاص خودروهایی همچون هوندا e است.
به هرحال اولین تلاش مینی در این زمینه خوب از کار درآمده است.
مشخصات مینی الکتریک 3
- قیمت: 30400 پوند (پس از اعمال مشوقهای دولتی)
- پیشرانه: تک واحد الکتریکی، باتری 32.5 کیلووات ساعتی
- قدرت/گشتاور: 181 اسب بخار/270 نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 7.3 ثانیه
- حداکثر سرعت: 150 کیلومتر در ساعت
- شعاع حرکتی: 232 کیلومتر
منبع : autoexpress